Sunday, 12 July 2015

Javanese Neptu or Ilmu Titen as Life Heritage of Wong Jowo

Filled under: ,

Wong Jowo Around The World in Belief of Javanese Neptu or Ilmu Titen as Life Heritage of Wong Jowo

Neptu or Ilmu Titen in Javanese a form of tradition which belongs to the Javanese cultural heritage. Neptu or Ilmu Titen (a study of calculation) plays an important role in Javanese culture. The Neptu or Ilmu Titen tradition first appeared centuries ago, at which time it has been developed and recorded in both written and oral traditions. The scope of this research focuses on a study of the Neptu or Ilmu Titen tradition in relation to personal naming practices. This study applied a qualitative research method - elaborated in order to identify various ways in which the Javanese give meaning to, evaluate, and predict the character of the name given to their children using the Neptu or Ilmu Titen tradition.

This tradition is very popular in Java however, in its development it has started to become less prevalent among the Javanese community since it must compete with many forms of counter culture which are more modern, rational and instant. Data are collected from the sources of data obtained from documents and observation. The data analysis technique employed in this research is interactive analysis technique which involved three simultaneous activities: data reduction, data presentation, and verification. To obtain the validity of data, data verification was done through data triangulation by comparing the data presented to previous researches and Neptu or Ilmu Titen books. The finding of the research shows that Neptu or Ilmu Titen has important role in Javanese naming tradition in terms of its form, use, and social function in Javanese society. This study also discovers the development of personal naming practice, ideas, cultural taste, and various other changes which are taking place in the Javanese society from one era to another.

The Javanese tradition has a numerological system or “a study of calculation” which is known as Neptu or Ilmu Titen Jawi. One of the sources of Javanese numerology comes from a manuscript called primbon. Primbon is a book containing calculations of neptu pasaran to determine what is good or bad based on a calculation of numbers or the value of a day, month, and year, as a guide in Javanese daily life. Neptu pasaran is used to decide the day and date for a wedding, moving or building a house, starting a new business, travelling, finding and deciding on choosing a spouse etc. Primbon has become better known as pangawikan Jawi, the storehouse of Javanese knowledge.

Primbon is an ancient Javanese manuscript containing predictions about the good or bad fortunes of a person in his/her life. Primbon is also used as a source for calculating or determining a person’s name. Essentially, the principle of primbon maintains that each person is born into the world at a precise time and place, and as such, his/her name should be determined, based on what is prohibited and allowed, and also based on the numerals of time. For centuries, primbon calculations have greatly influenced the Javanese mindset. This is why the writer believes that it is important to explain the Neptu or Ilmu Titen tradition in the Javanese naming system.

Based on the results of the observation, the Javanese society living in and around Surakarta (predominantly the older generation) still recognizes the concept of neptu and pasaran days based on the Javanese Calendar

Neptu or Ilmu Titen, procession, and sesaji in the Javanese wedding ceremony are social activities and rituals that still exist in Javanese society. These activities are traditions that contain values, norms, and spiritual symbolic aspects… These traditional activities are a way of looking for a peaceful life

1 comments:

  1. Assalamualaikum Salam sejahtera untuk kita semua, Sengaja ingin menulis
    sedikit kesaksian untuk berbagi, barangkali ada teman-teman yang sedang
    kesulitan masalah keuangan, Awal mula saya mengamalkan Pesugihan Tanpa
    Tumbal karena usaha saya bangkrut dan saya menanggung hutang sebesar
    1M saya sters hampir bunuh diri tidak tau harus bagaimana agar bisa
    melunasi hutang saya, saya coba buka-buka internet dan saya bertemu
    dengan KYAI ERLANGGA, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama 3 hari
    saya berpikir, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KYAI ERLANGGA
    kata Pak.kyai pesugihan yang cocok untuk saya adalah pesugihan
    penarikan uang gaib 4Milyar dengan tumbal hewan, Semua petunjuk saya ikuti
    dan hanya 1 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah akhirnya 4M yang saya
    minta benar benar ada di tangan saya semua hutang saya lunas dan sisanya
    buat modal usaha. sekarang rumah sudah punya dan mobil pun sudah ada.
    Maka dari itu, setiap kali ada teman saya yang mengeluhkan nasibnya, saya
    sering menyarankan untuk menghubungi KYAI ERLANGGA Di NO.085-298-609-998
    agar di berikan arahan. Supaya tidak langsung datang ke jawa timur,
    saya sendiri dulu hanya berkonsultasi jarak jauh. Alhamdulillah, hasilnya sangat baik,
    jika ingin seperti saya coba hubungi KYAI ERLANGGA pasti akan di bantu Oleh Beliau.<<<<<< SOLUSI MELUNASI HUTANG KLIK DISINI >>>>>>

    ReplyDelete